måndag, april 16, 2018

Hon som skapar




* * *
Hon har blivit så stor, min flicka. Och jag är innerligt
glad för att jag får finnas vid hennes sida. Hon som nästan
läser mina tankar, hon som värnar sin intuition.

Om helgerna vaknar hon tidigt. Pigg av vårljuset, kanske.
Tar med hunden ut medan morgonfåglarna kvittrar. Ger henne
mat och tillreder sedan sin egen frukost. När jag släntrar ner
lite senare, är de alltid nära varandra. Siri i en soffa,
hunden som kurat ihop sig på hennes mage.

Tänk, att jag har en flicka som ska bli tolv. Som dansar balett
och längtar efter sina tåskor. Som kan njuta ensamma
hemmadagar på loven. Som är empatisk och godhjärtad
och som lyssnar inåt ~ och utåt, i trygghet.

Tänk, att jag har en flicka som älskar att läsa.
Som pysslar och är med kompisar och säljer Majblommor.
Som cyklar hem själv från skolan.

Ett av hennes senaste handarbeten är origami. Tranor, små
djur och blommor viker hon fram och lämnar efter sig.

Som små påminnelser av henne genom huset.


Inga kommentarer: