tisdag, april 24, 2018

Tre viktiga böcker


* * *
I går var det Världsbokdagen och jag var passande nog på 
bokklubbsträff. Vi hade läst Avskedsfesten av Anna Fredriksson, 
en bok som börjar med att tre par, som varit vänner under många 
år, träffas för att traditionsenligt fira en stughelg tillsammans. Men 
när alla samlats berättar ett av paren att de ska skilja sig och 
att de ser helgen som en avskedsfest.

Genom boken får man följa Rebecca och hennes möte med 
olika faser i det nyseparerade livet. Tillfredsställelsen i att kunna 
inreda sin lägenhet själv, ångest och sorg över ensamheten som 
kryper på, nätdejtande och en hel del annat. Skilsmässa är såklart 
ett ämne som berör de flesta på något sätt, men för mig k-ä-n-d-e-s 
aldrig läsningen riktigt. Att läsa Avskedsfesten gav mig samma 
upplevelse som när man är på ett mingelparty i lite för snäv klänning. 

Där man aldrig blir riktigt bekväm, utan mest 
vill gå hem och sparka av sig klackeskorna.

I går konstaterade vi att det var en bra bok att samtala kring,
och det är det som är fantastiskt med att vara en del 
av en bokklubb. Men vet aldrig vart samtalet ska ta vägen, 
men en sak är säker. Det är alltid berikande.

Såg att någon uppmärksammat Världsbokdagen
genom att lista tre böcker som betytt mycket. Utan att 
fundera för mycket kring vilka mina tre kan vara, tänkte jag nu 
lista just tre som dyker upp i huvudet på studs.

När jag själv väljer böcker, föredrar jag romaner. Men på 
min tre-listan är två av böckerna inte romaner. Intressant.

- - - - - - - -

Ett.

Själarnas resa, fallstudier om livet 
mellan liven av Michael Newton

När man skriver om den här boken kan man referera till 
"tio års forskning" och ord som "regressionsterapi". Men för 
mig spelar forskning och svåra ord ingen roll. För mig var det 
här en bok som helade, som gav mig trygghet i hur jag tror att 
världen hänger ihop och vad som händer med oss efter döden. 

Boken gav mig tröst och en stark 
övertygelse på sammanhang och mening.

- - - - - - - -

Två.

Hälsorevolutionen av Maria Borelius

Den här boken får vara med just nu, eftersom jag läste 
ut den i går kväll. Vetenskapsjournalisten Maria Borelius 
bok handlar om en antiinflammatorisk livsstil i allt från mat, 
tillskott, träning, andlighet och gemenskap. Att läsa den var för 
mig som att lägga ihop en massa olika pusselbitar som jag hittat 
här och där till en helhet. Jag kan ärligt säga att jag lever i stort som 
hon skriver om i boken. Det kanske låter högtravande, men för mig 
känns det bra ~ och det var häftigt att få läsa om det i samlad form.

- - - - - - - -

Tre.

Musselstranden av Marie Hermansson

För att det är mitt första starka minne av läsmagi 
som vuxen. Språket, berättelsen och känslan av 
invävd magisk realism som jag älskar så mycket.



Inga kommentarer: